Ons gespreksontwerp is af! We hebben een selectie gemaakt van de meest relevante informatie uit het verslag met het gespreksontwerp en deze informatie willen me in deze blog met jullie delen.
Tijd | Activiteit |
19:00 | Ontvangst met koffie en thee |
19:05 | Introductie Welkomstwoord Doel bijeenkomst Voorstelronde Uitleg opzet |
19:20 | Vierdeling van meningen voorafgaand aan het vraaggesprek |
19:25 | Introductiefilmpje |
19:30 | Start vraaggesprek Onderwerpen: 1. Inhaken op het introductiefilmpje 2. Voordelen 3. Nadelen |
20:00 | Pauze |
20:10 | Vervolg vraaggesprek Onderwerpen: 4. Invloeden van buitenaf 5. Tweede kerncentrale in Nederland 6. Vierdeling van meningen na vraaggesprek |
20:50 | Afsluiting en evaluatie |
De vragen die we per onderwerp stellen, zijn:
1. Inhaken op het introductiefilmpje
1. Inhaken op het introductiefilmpje
- Welk gevoel roept dit filmpje bij jullie op?
- Wat zijn de eerste associaties bij het woord kernenergie en kerncentrales?
- In hoeverre spelen dit soort beelden een rol bij het vormen van jullie mening?
2. Voordelen
- Welke voordelen van kernenergie kunnen jullie noemen?
- Wat vinden jullie van deze voordelen?
- Welke voordelen zijn voor jullie het belangrijkst?
Indien de participanten ‘vastlopen’ bij het benoemen van de voordelen, haken wij hierop in door zelf voordelen aan te dragen en te vragen wat hun mening hierover is. Deze informatie staat beschreven in ons script.
- Wat is jullie mening wat betreft het genoemde voordeel?
3. Nadelen
Welke nadelen van kernenergie kunnen jullie noemen?
- Wat vinden jullie van deze voordelen?
- Welke voordelen zijn voor jullie het belangrijkst?
Indien de participanten ‘vastlopen’ bij het benoemen van de nadelen, haken wij hierop in door zelf nadelen aan te dragen en te vragen wat hun mening hierover is. Deze informatie staat beschreven in ons script.
- Wat is jullie mening wat betreft het genoemde nadeel?
4. Invloeden van buitenaf
Politiek
- Speelt de politieke voorkeur een rol bij jullie standpunt?
- Zijn jullie de hoogte van het standpunt van de gekozen politieke partij?
- Zijn er ontwikkelingen zichtbaar binnen politieke partijen?
Media
- Denken jullie dat de media een rol speelt bij het beïnvloeden van de publieke opinie?
- In hoeverre speelt de media een rol bij het vormen van jullie mening?
5. Tweede kerncentrale in Nederland
- Wat kunnen jullie vertellen over de huidige kerncentrale in Nederland?
Indien de participanten onvoldoende kennis hebben over de kerncentrale in Borssele of het gesprek stroef loopt, zal er meer informatie worden gegeven. Deze informatie staat wederom vermeld in ons script.
- Wat is jullie houding ten opzichte van een tweede kerncentrale?
- Op basis van welke feiten of afwegingen vormen jullie deze mening?
6. Vierdeling van meningen na het vraaggesprek
Tot slot willen we een normaalverdeling op het bord tekenen waarna we de participanten de volgende vraag voorleggen:
- Als u zichzelf zou moeten indelen in één van deze categorieën, in welke categorie zou u
zichzelf dan plaatsen?
zichzelf dan plaatsen?
Naast de genoemde onderwerpen en bijbehorende vragen, willen we nog een aantal zaken met jullie
delen:
· Het doel van het vraaggesprek in het verkrijgen van inzicht over kernenergie in Nederland en in het bijzonder over de bouw van een tweede kerncentrale.
· Voor ons is het groepsgesprek geslaagd indien we uiteindelijk een algemeen beeld kunnen schetsen van verschillende meningen over kernenergie in Nederland en over de bouw van een tweede kerncentrale.
· Tijdens de voorstelronde kiezen er bewust voor om uitsluitend de voor- en achternaam te noemen en niet de functie van de participanten. Wanneer we de functie van de participanten zouden vermelden, zouden de participanten hierdoor beïnvloed kunnen worden en dit willen we voorkomen.
· We wilden graag naambordjes maken, maar doordat we van het onderzoeksteam de opdracht hebben gekregen geen tafels te gebruiken, is dit niet mogelijk. Daarom hebben we ervoor gekozen naamstickers te gebruiken. Op deze manier bevorderen we de interactiviteit doordat de participanten elkaar persoonlijk kunnen aanspreken.
· Na de introductie van het vraaggesprek leggen we uit dat er een vierdeling bestaat in meningen die men kan hebben over de stelling ‘Een tweede kerncentrale in Nederland, ja of nee’. De mogelijke categorieën zijn ‘sterk voor’, ‘neigend naar tegen’, ‘neigend naar voor’ of ‘sterk voor’.
Vervolgens vragen we de participanten of ze voor zichzelf willen opschrijven in welke categorie ze zichzelf zouden plaatsen. Aan het eind van het vraaggesprek willen we een normaalverdeling op het bord tekenen waarna we de participanten opnieuw vragen in welke van de vier categorieën ze zichzelf zouden indelen.
Hierdoor krijgen we een helder overzicht van de verschillende meningen. Omdat we aan het begin
van de sessie de participanten hebben gevraagd voor zichzelf op papier te zetten in welke
categorie ze zichzelf zouden plaatsen, kunnen we bovendien concluderen of het vraaggesprek
heeft geleid tot een verandering van meningen.
van de sessie de participanten hebben gevraagd voor zichzelf op papier te zetten in welke
categorie ze zichzelf zouden plaatsen, kunnen we bovendien concluderen of het vraaggesprek
heeft geleid tot een verandering van meningen.
· Aan het eind van het vraaggesprek willen we vragen hoe de participanten vinden dat wij als gespreksleiding hebben gefunctioneerd. Aangezien het de eerste keer is dat wij een gesprek leiden, zijn we geïnteresseerd in onze verbeterpunten.
· Voor onszelf maken we een script met achtergrondinformatie die we gebruiken tijdens het vraaggesprek. Zo hebben we een houvast aan hetgeen we willen zeggen en kunnen we bovendien goed inhaken op bepaalde onderwerpen die tijdens het gesprek wellicht ‘vastlopen’.
Tot de volgende blog!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten